Sidor

söndag 15 februari 2009

10+10 = En Madeira upplevelse

Starkvin är en för mig ny företeelse, eller rättare sagt det är först nu jag har börjat uppskatta
den härliga inramning den gör på en stor måltid eller dess majestätiska uppenbarelse som kan ske på tu man hand. Det var dessa "nya" tankebanor som fick mig att rota fram en gammal öppnad kvarleva i mina föräldrars gömmor. En flaska som har legad öppnad längre än vad som är lovligt, närmare bestämt 10 år. När jag skulle korka ur fick jag plastmanchetten i handen, korkbiten följde efter lite lirkande motvilligt med. Doften var underbart sötmättad med klar doft av fikon och dadlar utan ett spår av att vara "sjuk" på något sätt. Smaken följde upp där lukten slutade och jag förundrades över hur den kunde vara så välbevarad. Dagen efter kunde jag känna samma dofter i det tomma glaset, något svagare men ändock. Fascinerande!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar