Sidor

söndag 29 mars 2009

Rotari Riserva 2004, Gallo C och CS 2007. Första flygturen med lillen..

En seminordbo med familj kom till våren. Luften kändes annorlunda, ingen snö på marken och en stundande vigsel. VÅR! Först måste jag bara säga att målet med resan var våra nära vänner som skulle gifta sig. Detta kom i skymundan av flera anledningar. 1) Deras kärlek och matchning är så given att ett giftemål kändes överflödigt. 2) Vår lilla dotter skulle flyga för första gången (7 mån ung) vilket gick helt fantastiskt men var ändå en nervspännare. 3) Jag har glidit ifrån min kära ungdomskamrat vilket gjorde att en sängliggande fru inför det stundande kalaset inte alls var särskilt njutningsfullt. Detta i sin tur medförde att jag gick solo på ett kalas med främlingar.. Inte min melodi..

Men inget ont som inte har något gott med sig.

Topp 5 i Malmö utan inbördes ordning:
1. En härligt helg i vårens tecken som fick avnjutas med hela familjen inklusive föräldrar som backup. Härligt!
2. Ett väldigt trevligt och prisvärt hotell.
3. Lilla L som är världens underbaraste lilla tjej som var helt underbar hela resan.
4. En förstående och likasinnad fru som helt enkelt gör mig hel. (Ok jag har hört den kommentaren förr i en ganska dravlig film, men i detta fall känns det helt berättigat.)
5. En överraskande trevlig Taxi tur.

Vad anbelangar den kulinariska resan bjöd den på överraskningar, mediokra viner och en god tappas buffé. En överraskning och ett mediokert vin bjöd hotellet på. Överraskningen var att det ingick middag vilket var trevligt, det mediokra vinet var ett spanskt fruktigt rött ekologiskt som jag inte la på minnet. Drickbart till kyckling i curry men inte så mycket mer.



Festen som var det egentliga målet med resan bjöd på en trevlig välkomstdrink i form av Rotari Riserva 2004, denna var överraskande lättsmält och i mitt tycke festliggare än den rosa varianten som jag drack till alla hjärtans dag. Den kändes halvtorr med en diskret fruktig ton, något att ha hemma när det kommer oväntat besök. Mycket trevlig.



Eftersom vi var ett femtiotal gäster var vinerna som skulle serveras till maten redan framställda. Detta gynnade inte det vita Gallo Turning Leaf Chardonnay (nr 6696, 75 kr) som kylt skulle ha varit ett lätt vitt med en touch av tropiska frukter. Med handen på hjärtat är detta inget vin jag varken skulle köpa eller rekommendera, nu gjorde dessutom alkoholen sig påmind på ett otrevligt sätt. Bättre var det med det röda, Gallo Turning Leaf Cabernet Sauvignon (nr 16573, 79 kr). Vinet var fruktig utan en tillstymelse av tanniner vilket såklart gjorde det väldigt lättdrucket, lättdrucket är i sig ingen possitiv kommentara men den klarade av uppgiften att smälta in till tappasbuffens alla smaker. Inget som höjde upplevelsen men inget som störde heller.


Bäst denna kväll var maten med en kryddig choritso och rostade mandlar i täten. Som sagt, svår kombinerad mat som i brist på annat kräver ett "lättdrucket" vin.

Tills nästa gång, nu längtar jag efter ett riktigt tjurigt vin och att våren skall komma till våra nordliggare bredgrader...

1 kommentar:

  1. I hardlу leave a response, hoωeѵer i dіԁ a few seаrсhіng
    anԁ ωοund up hегe "Rotari Riserva 2004, Gallo C och CS 2007. F�rsta flygturen med lillen..".
    And Ι аctually dο have ѕοme
    quеѕtіons for you if it's allright. Could it be only me or does it appear like a few of the comments come across as if they are coming from brain dead visitors? :-P And, if you are posting at other online sites, I'd
    likе to keep uρ ωіth anything fгeѕh
    уοu have to pοѕt. Cοulԁ yοu liѕt οf the complete urls
    оf уοuг public pages lіke your twitteг fеed,
    Facebook pagе ог lіnkedіn profile?
    Check out my web page ... EIS Code 2012

    SvaraRadera