Sidor

lördag 25 april 2009

Quinta do Encontro Merlot Baga 2006, Nu ska det grillas..


Början till mitt nyfunna vinintresse tog sin start i ett av förra höstens nyhetssläpp. Influenserna var många och flertalen sade saker i stil med, -köp flera för att se hur de utvecklas, - Minst 6 gärna 12 flaskor.. I detta virrevarv av förståsigpåare var det inte lätt att veta vad som var det rätta sättet att handla, eller rättare sagt vad som var rätt för mig. En grundtes jag alltid haft är att konsumera gott och varierat. Med en begränsad plånbok innebär detta oftast att vininköpen blir tvåfaldigt, ett sparas och ett drickes. Är vinet riktigt gott, visar potential och har ett rimligt pris kan det kompletteringsköpas ytterliggare någon flaska. Att ha ett vin bara för att ha det går sålede bort. Denna tillämpning tycker jag är klockren men så var alltså inte fallet i det första och enda kvantitetsköpet Quinta do Encontro Merlot Baga 2006 (nr 96947, 99 kr). Detta vin köpte jag enbart utifrån vad några vinskribenter rekomenderade helt utan ursållning och egna funderingar. Ett vin som skulle passa att lagras samt drickas till sommarens grillanrättningar.

Så det är med viss förväntan och bävan jag öppnar en flaska till försommarens 3:e grillning. Vid öppnandet doftar vinet av mustiga mörka röda frukter, jordgubb, körsbär lite jord och en touch av fat. Smaken inleder med en fruktatack, mer mörka röda bär som övergår i lite fatighet och en ganska påtaglig känning av tanniner. Eftersmaken är relativt kort även om det finns en aning kvar ett tag. Om jag ska säga något negativt så är vinet lite kantigt, men frukten och bettet från tanninerna finns så det var kanske inte så dumt att köpa på sig några för framtida bruk.

Två timmar senare till den grillade fläskfilén, de ugnsbackade rotgrönsakerna och creme fraiche såsen smaksatt med honung, satsumas och rostade vitlökar var vinet helt perfekt. Ytterliggare två timmar senare till en mogen Gruyère var vinet också en fullträff. Så med facit i hand var det nog ett bra köp i vilket fall. Vinet kan drickas eller sparas, otrevliggare val kan man ställas inför.

Tills nästa gång. Ibland händer det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar