Sidor

tisdag 12 maj 2009

Erdener Treppchen Riesling Auslese 1994. Fritidstrevlig kollega..

Först och främst måste jag reda ut en sak, och då framförallt för min egen del. Jag har provat mer och mer Riesling och några med skrämmande liknande namn. Så lika att personalen på SB blandar ihop flaskorna. Inget uppseendeväckande i sig men ändock värt att notera.

För att reda ut begreppen känner jag mig otvunget tvingad att börja skriva lite om producenterna bakom de viner jag dricker. Främst för att jag själv ska kunna gå tillbaka och minnas. Stefan Justen är ägare till Weingut Meulenhof och den som gör alla husets viner, inklusive Erdener Treppchen Riesling Auslese 1994 (Slut, 129 kr). På Meulenhof har det producerats viner sedan 1337. De arbetar framförallt med Riesling och producerar ca 60 000 liter per år. Vingården Treppchen ligger på Mosels norra strand, på andra sidan av floden från Erden sett. Auslese (83-105°Oe) görs på utvalda druvor som ger viner med tydligare sötma och större smakrikedom än Kabinett och Spätlese klassificerade viner. Druvorna är i vissa fall angripna av ädelröta.

Nog om fakta, så här var vinet. Kortfattat: URGOTT. Ytterligare en gång blir jag häpen över hur ett vittvin kan smaka. Till sällskapet av en mindre vinintresserad kollega och hans havande fru passade det perfekt att få fresta med en mogen Riesling. Ska tilläggas att den havande frun endast smuttade och sedan såg med avundsjuka ögon på de gyllengula dropparna. Finns inget roligare än att få dela och delge nya upplevelser till andra likasinnade amatörer. Vinet doftade härligt mättat av tropiska frukter, persika, gula äpplen, honung och en angenäm ton av petroleum (finare ord för diesel). Dessutom tycker jag mig känna igen doften av ädelröta, nu har jag inte druckit så många söta Sauternes viner men nog känns doften igen. Smaken är härligt läskande, fruktstinn utan att bli för söt med en stramande smackande känsla. Ovanstående lukter går igen i smaken, petron är borta, lite mineral har tillkommit. Jag och min fru är rörande överens om att det nog är det bästa Riesling vi har druckit. Vad som gör den bättre än den andra 94:an? Helheten! Frukten är intensivare, syrorna är syrliggare, smakerna är helt enkelt mer komplexa.. Jag slås igen över dessa viners totala prisvärdighet, betänk bara att producenten har hållit flaskorna i lager under mer än 10 år för att sedan slumpas ut för lite drygt hundringen. Inget annat än ett kap. Det är uppenbart att fler har fått upp ögonen för dessa guldklimpar, de är nämligen slut på SB men det verkar finnas en outsinlig skatt de i tyska källarna. Kollegans slutkommentarer summerar och förhöjer stunden, - är detta också ett sådant där vin som är slut, grrr… - Nästa gång du köper vin vill jag vara med..

Tills nästa gång. Tänka att rätt vin i rätt sällskap kan bli så.. RÄTT!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar