Sidor

lördag 16 maj 2009

Mackmyra Den första utgåvan. Nygammal svensk, spännande..


Farsdag förra året, då tyckte jag att min far var värd lite extra. Han är alltid värd lite extra men då visade jag det genom att köpa en för oss nästinpå lokalproducerad Whisky. Bryggeriet som ligger i Mackmyra utanför Gävle har välsignats av några mycket begåvade marknadsförare som i sin tur har satt Mackmyra på den Svenska kartan. För frågan är hur stor denna företeelse är utanför Sveriges gränser.

Det är med viss skeptis och ökad nyfikenhet som jag har läst spaltmetrar om den smått häpnadsväckande vätskan, häpnadsväckande på så sätt att den under väldigt kort tid dels sålts slut och dessutom fått ett smått fantastiskt andrahandsvärde. Så det är med viss tillförsikt som jag köpte den första flaskan som inte kommer att sälja slut eller öka så mycket i värde som sina tidigare kusiner. Mackmyra Den första utgåvan (nr 409, 543 kr) är en snyggt förpackad ganska trevlig bekantskap. Jag möts först av en ganska stor mättad doft, med inslag av honung och lite fruktighet. Smaken är lite spritigt obalanserad men trots detta överraskande god. Med lite vatten kommer lite mer fruktighet fram och whiskyn blir riktigt angenäm. Så det är alltså så här en svensk whisky smakar, lite som en finare skottsk blandmalt med en liten spritighet. Den ganska långa eftersmaken gör att helheten faktiskt håller.

Det ska bli intressant att se vad framtiden kan erbjuda. Då kanske i form av en något längre lagrad variant, kanske med ett rökigt recept

Tills nästa gång. Svensk whisky? Kan bli lovande och intressant...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar