Sidor

fredag 15 maj 2009

Rocca Guicciarda Riserva 2006. Är helflaska lika trevlig som halv?..

Äntligen Fredag! Ett uttjatat begrepp men nu är helgen verkligen välkommen. I mitt yrke ska allt hända de sista veckorna innan sommaren. Detta sätter sina spår både hos de anställda och de som turligt nog inte är anställda.

Min kära fru kom och hämtade mig med vår underbara dotter i famnen, kan man få ett härligare mottagande? På väg hem i bilen somnade L och T kunde köpa varorna till kvällens plockmat. Det som stack ut var en härligt mogen Brie de Meaux, ett Youghurt bröd och en lufttorkad skinka av något slag. Detta inramades på ett ytterst trevligt sätt av Barone Ricasolis Rocca Guicciarda Riserva 2006 (nr 2723, 79 kr 375 ml). För ovanligheternas skull dracks vinet direkt ur flaskan, utan sedvanlig luftning. Detta för att för en gångs skull följa vinet under kvällen. Vid första sniffen bjöds på en medelfyllig rödfruktig doft där körsbärskärnor stack ut med en hint av fat. I munnen var vinet slankt med tydliga körsbärskärnor och mindre kännbara tanniner. En medellång eftersmak avslutade det hela korrekt men utan att lämna något större eftertryck. Till maten var vinet fullt tillräckligt och det var en trevlig bekantskap som dock inte var i paritet med de förväntningar som jag hade efter att ha läst diverse smakintryck. Min första tanke var om det är skillnad på halvflaskan och helflaskan eller om det helt enkelt var så att vinet inte tillfredställde mina smaklökar.

Efter att ha nattat lillen åkte det andra glaset fram, nu var vinet varmare, det hade dykt upp läder, svamp och lite järn i doften. I munnen var det mer levande med mer fart i både frukt och tanniner. Eftersmaken var dessutom några snäpp vassare. Samma vin men med mer kraft, härligt. Men, ja det kom ett men. Till det priset förväntade jag mig lite mer. Den tidigare druckna Serrata Belgvardo 2006 levererade en minst lika trevlig smakupplevelse men till en ringare penning. Jag kan dock rekommendera vinet, då gärna med lite luft under vingarna.

Tills nästa gång. Tänk vad lite tid kan göra...

PS. Lite senare.. ännu godare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar