Sidor

fredag 26 februari 2010

Redtree Pinot Noir 2008. Sommar på flaska?


Nej nu räcker det.. Nog med snö, ryggen värker och lusten som spred sig med de första flingorna har avtagit i takt med att högen på baksidan växer. Skulle det inte vara för den lilla petitessen att min fru var gravid skulle jag säga adjö Sverige och hallå solsken.

Så hur gör man då? letar efter solsken på närmare håll. En given källa till solsken är vår lilla tös. Skulle kunna fylla sida upp och sida ner med de upptåg som hon företar sig. Maken till underbar rackarunge får man leta efter, trots att hon i dagsläget ser ut som en medlem i Fightclub efter en burdus närkontakt med en klinkerskant är livet härligt okomplicerat i en 18 månaders tillvaro. I allafall för det mesta.

Men vad annars? Lite kontroversiellt vintyckande för att höja serotonin nivån. När vinet i fråga är gjort på den lättare Pinot druvan och dessutom från solskensstaten Kalifornien är sommarvinskänslan total. Långsökt, ja vist men med modd och snövallar som räcker över både en och två manshöjder tar jag varje tillfälle som ges.

Redtree Pinot Noir 2008 (nr 95929, 95 kr) är ett vin i bästa Briccotondoklass, ett vin som följdaktligen presterar långt över förväntad peng, om man befinner sig i USA det vill säga. Det är alltid intressant när smak ska generaliseras och mynna ut i en poäng. Oavsett vad så är det i bästafall en oberoende indikator på dennes persons personliga preferenser. Av den anledningen använder jag mig inte av en poängskala, jag vet nämligen inte hur ett hundrapoängsvin smakar. När jag vet kommer ni säkerligen få veta. Någon som borde veta är James Laube på Wine Spectator och han ger detta 8 dollars vin 88 poäng. Med dagens valutakurs skulle det motsvara 58 kr, alltså ett veritabelt superFYND i amerikanska mått mätt.

Nu får vi nästan betala det dubbla vilket fortfarande borde vara ett bra vin till en hyfsad peng och där slutar min förutväntande mening. Amerikanska Pinot viner är nämligen något som tillhör en sällsynthet i det Svenssonska hemmet, vid närmare eftertanke har det aldrig kommit över tröskeln.

Hur smakar det då? Jo mina första associationer går faktiskt till sommaren. Om jag blundar kan jag se mig själv sittandes på verkandan med ett lätt kylt glas i handen och en laxsida på grillen, precis vad jag behövde. Doften ger varma lite söta vanilj toner med solmogna jordgubbar, lite hallon och en aning kirshiga körsbär. Vinet känns absolut inte murrigt men har en liten mockaton och lite rostad fatkaraktär. Smaken är också pigg med lite läskande syra och knapt kännabara tanniner. Frukten domineras av jordgubb och sötsyrliga körsbär som avslutas med en vitpepprig krydda. Eftersmaken dröjer kvar med lite svala körbär och en gnutta russin.

Sammantaget en trevlig bekantskap, munkänslan är fyllig men ändå slank. Inget komplext sniffarvin utan bara rätt fram försvinnande svalt. Till somriga lättarätter känns vinet mer än bra.

Tills nästa gång. Sommar kan fås på flaska bara sinnesstämningen är den rätta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar