Sidor

söndag 21 februari 2010

Weingut Keller Westhofen Kirchspiel Riesling 2008. Vinet som kan stå på egna ben..

Rapport från "Vinprovningen" med kollegor kommer, men först några rader om kvällens vin eller rättare sagt ett av de bättre viner jag har smakat i hela mitt korta vinliv.

Efter att ha läst några minst sagt lovande inlägg hos Red Screem blev jag väldigt sugen att få prova Weingut Kellers Westhofen Kirchspiel Riesling 2008 (nr 95294, 424 kr). Att prova vin över flera dagar har jag gjort förut men att producenten faktiskt rekommenderar detta är något nytt. Weingut Keller med Klaus-Peter i spetsen hyllas av den tyska vintidningen Gault Millau och husets kvalitetsrieslings har överlag fått väldigt bra kritik i årgång 2007. Men nu är det 2008 som gäller, ett ungt kvalitetsvin med 2000 producerade flaskor. Nu har jag nästan drivit upp förväntningarna till det ouppnåliga så det är bara att rycka fram kroksruven. Det börjar bra med ett omtag för att få upp den gedigna långa korken.

Oj vilket vin. Doften är riktigt komplex, spritsig fräsh men ändå med en fet känsla, mineral (våta stenar), en aning blommighet, persika, gula äpplen, bivax, kanske lite petro för att försöka nämna några egenskaper. Smaken är inte sämre, jo kanske lite. Sametslen lite trögslytande men ändå lite kittlande på tungan, persika och gula äpplen i frukten. Restsötman och den viskösa känslan ger ett sött intryck trots att vinet är torrt. Aptitretande som tusan samtidigt som det fungerar mer än väl solo. En skön diskret krydda i slutet som mynnar ut i en fruktig blommig eftersmak. Allt sitter precis där det ska och om det är något negativt med vinet så känns det lite oförlöst. Som att något ännu härligare ligger och lurar i bakgrunden, trots det är det förbaskat gott. Detta skulle jag vilja dricka varje dag, eller rättare sagt kunna dricka varje dag bara för att i slutändan välja något annat eftersom jag skulle vilja spara detta till ett speciellt tillfälle.

I rent vetenskapligt syfte skulle det vara riktigt roligt att få smaka detta när det har legat några år. Om det finns någon som bjuder så är jag frivillig. Bara rent vetenskapligt..

Tills nästa gång. Gott är dyrt...

2 kommentarer:

  1. Ja en synnerligen trevlig och mångfaciterad bekantskap. Har druckit detta över flera dagar och ingen gång har egentligen varit den andra lik. Efter fem dagar var doften klart bäst där smaken hade tappat lite och fått en aning för stor beska. Men vilket vin. Sneglar mer och mer åt torra Rieslingar. Har du något förslag på något som "jag borde testa" ;).

    SvaraRadera