Sidor

onsdag 10 mars 2010

Allesverloren Shiraz 2008. Förutfattade meningar, inte bara av ondo..


Jag skulle vilja kunna dricka vin utan förutfattade meningar. Låter som en utopi, jag vet och enda sättet är egentligen att låta någon annan köpa, hälla upp och servera. Någon som inte vet eller bryr sig om mina preferenser. Alltså något som inte görs så ofta.

Kvällens vin var i riskzonen för att falla inom ramen för den värsta sorten av förutfattade meningar. Nämligen den sorten som ratas för att det kommer från "fel" land. Mina tidigare besök hos Sydafrika har resulterat i rökskadat eller fruktstinnt eller i vissa fall lite av båda. Allesverloren har jag dock ett gott öga till efter att ha druckit deras starka vin, de är dessutom starkt represerterad på SB genom Jan-Åke Wine Group, vilket har lett till att en och annan blick har fastnat på deras etiketter.

Jakten på drickbara halvflaskor fortsätter således i ett lägre prissegment än jag tänkt tidigare. Valet till kvällens fetaostspäckade köttfärsbiffar föll på Allesverloren Shiraz 2008 (nr 29002, 59 kr, 375 ml). Doften är generöst fruktig med svarta vinbär, plommon och mer solmogna hallon och björnbär ju längre kvällen lider. Det finns även en del gummi, vanlij och pepprig krydda men ingen direkt rökighet. Smaken är fruktigt utan att bli vulgär, snarare slank med svartavinbär, hallon, syrliga körsbär, örter, lakrits och en avslutande krydda med smått kännbara tanniner. Den fruktiga eftersmaken sitter kvar med plommon och lite körsbär.

Hur var det nu med de förutfattade meningarna? Ingen rökighet varken i doft eller smak, bara en liten ton av gummi men den brukar å andra sidan återfinnas i "finare" Franska exemplar av samma druva. Frukten var generös men absolut inte syltig eller övergenerös, då har jag varit med om mer frukt i sydrhônska 07:or. Det som drar ner betyget något är den avslutande beskan i smaken och en själkig ton i eftersmaken men det skulle å andra sidan lika gärna kunna komma från något annat hörn i världen. Nej,överraskande gott med möjlig positiv utveckling i källaren.

Tills nästa gång. Vin i all ära men smaken av vår är minst lika god...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar