Sidor

lördag 27 mars 2010

Kenwood Cabernet Sauvignon 2006 & Nivole 2008. Sweet for my sweet..

Två flugor i en smäll, två till priset för en, är det mycket folk i ett shoppingcenter på helgen när den 26:e är en fredag? Alla dessa självklara och uppfyllande klyshor på en och samma dag. 

Först ut en kombination av nr 2 och 3, låter som en dålig bild association på så ska det låta, lunch på Ikea och kotlettrad med bea x2 för enkelpris. Eftersom nr 3 också var ett faktum var vi inte ensamma vare sig till kotlettraden eller skötbordet, det var kö till allt.

Väl hemkommen preparerades en klassiker, helstekt oxfilé med råstekt potatis och rödvinsås. Lika mört och förförande gott som enkelt. Till detta drack vi ett av rea fynden i Mars, Kenwood Cabernet Sauvignon 2006 (nr 6547, nu 99 kr tidigare 165 kr). För er som inte vill ha en onödigt utdragen beskrivning kan jag bara säga att det var korrekt, fruktigt och välsmakande för er andra och min egna minnesbank så var doften fruktrik med de karakteristiska svarta vinbären lägg till lite mörka katrinplommon ett stänk björnbär en ekplanka som drog åt att vara tillverkad i kork doppad i mörk choklad och vanilj så är ni nästan där. Lägg till att det kändes fylligt med en mörk känsla så har ni kommit så nära min associationsförmåga kan ta er. Frukten i smaken går igen från doften. Det är fylligt, generöst men ändå inte syltvarning. Tanninerna är i det närmaste obefintliga men torkar ut svalget på ett aptitretande sätt men kan inte rå på frukten som sätter sig i främsta ledet i den ganska långa eftersmaken, där en ekslinga också hittar fram. Vinet känns som sagt på alla sätt korrekt, drickmoget och fruktorienterar. Det jag finner svårt med denna typ av vin är att det blir lite "tråkigt", blir helt enkelt lite mycket frukt och lite för onyanserat. Till oxfilén var det insmickrande på ett uppenbart men underbart sätt, egentligen finns det ingen bättre publikfriare. Som ni märker är jag kluven, gott? ja vist. Merköp? Tveksamt. Värt 165 kr? Absolut inte, varav reapriset är lika självklart som godtagbart.

Om det inte var nog där så ställde kvällens andra vin mig också inför en del tveksamheter. Som jag nämnt tidigare har jag åtagit mig att hitta lämliga viner till en framtida tillställning. Kvällen fråga löd således: Fungerar ett småbubblande vin gjort på Muscat druvan till en chokladmousse? Och svaret blir nja! Jag ska försöka att utveckla mitt svar. Nivole 2008 (nr 7787, 69 kr, 375 ml) var härligt fruktig med piggelin och lite tuttifrutti toner. Smaken var söt men balanserad, möjligen något trött men inget som störde. Detta är ett vin som ska drickas ungt och som fungerar utmärkt på egen hand och fantastiskt bra till fruktiga desserter. Det lyfte inte kvällens chokladinslag  men störde å andra sidan inte heller. Jag hade lite annanas på för att göra en smakbrygga och det fungerade utmärkt. 

Sammanfattningsvis kan jag säga att ett småbubblande vin gjort på Muscat druvan säkerligen går hem hos samtliga, i allafall om sötman balanseras mor syran som det gjorde i denna flaska. För att uppnå optimal smakupplevelse bör dock ett fruktigt inslag ingå.

Tills nästa gång. Min rekommendation kvarstår, med viss tvekan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar