Sidor

tisdag 30 november 2010

Vallemayor Gran Reserva 2001. Nu är alla julkalendrar klara..

En gran(n) färg
Ett distrikt som har fått ett skamfilat rykte måste vara Rioja, för att på åttiotalet (har jag hört) varit en riktig trotjänare i flera hem fått ge efter för mera fruktstinna nyavärlden (eller moderna om man föredrar) viner. Viner som inte luktar dillspa och där dess fruktprakt är lika svårmatchade med mat som de fungerar till prat. Jag är inte en av de som resolut talar mot eller för den ena eller andra utan jag förespråkar mångfald. Även om jag ibland själv kanske inte lär som jag lever.

Jag gjorde en tidigare bekantskap med en gran reserva, alltså ett vin som lagrats länge på fat och som trots sina modiga åtta år var i full vigör. Nu var det dags igen, när Vallemayor Gran Reserva 2001 (nr 94428, då 199kr, nu 152 kr) släptes i september var det på vippen att en flaska följde med hem. Nu när den reas ut känns det inte mer än rätt.

Men först en liten uppdatering om familjeläget, sjukdomsförfall i hela familjen, skottning på kooperativdagis samtidigt som förkylningen härjade och besök av vännen J. Först så överlevde vi ännu en förkylning x3 även skottningen var med facit i hand riktigt trevlig trots mående. Besök av J blev bara ett välkommet avbrott och jag ser fram emot nästa besök.

Vallemayor Gran Reserva 2001
Tillbaka till vinet.
Doften är ganska stor med inledande jästa katrinplommon och lite smågammalt murken trä, en aning kräftspad men inte överdrivet. Efter lite luftning blir den mörkröda frukten mer vital med en stramhet och en antydan till en sötma som kändes inbjudande. Lite vanilj och fetfilskänsla blandades med en starkvinston som lämnade en smått eterisk och hänförande doft även om den ändå inte var överdrivet komplex. 


Smaken är utfyllande med mörka lite murriga bär, som efterhand luftas liv i och bärs upp av en pigg och förvånansvärt vital syra. Tanninerna är rejält torra och biter tag i avslutet och stramar upp ytterliggare. 


Eftersmaken är lång med mogna plommon, russin, choklad och en touch av trä. Trots det mogna intrycket så blev vinet överlag mer vitalt med lite luft och kändes faktiskt lite "ofärdigt", så en vidare lagring är nog inte helt fel. (89p)


Men det är till maten som detta blir en riktig fullträff, lågtempad filé med potatisgratäng och vinet riktigt sjunger. Eftersmaken försvinner men mellanregistret lyfts.

Efter att reatrissen gjorde hela svenska befolkningen, ja eller den lilla del som läser vinbloggar, uppmärksamma på septembersläppets grannare rea flaskor har dessa försvunnit i ilfart. Men denna något skamfilade kusin från landet finns kvar, så passa på och fynda gammalt hederligt rödtjut. Jag har köpt på mig, så nu är det era flaskor som är kvar..

Tills nästa gång. Idag går kollegan på föräldraledighet, ja om det är ledighet kan diskuteras...

4 kommentarer:

  1. Rioja och mogen sådan kan var toppen - och kul att det funkar till maten! Matkombinationen glöms bort titt som tätt när man bloggar om vin ;). Ska se om jag orkar springa benen av mig för det här - förkylning även hos Birk...

    SvaraRadera
  2. Usch trist med förkylning, tröstar med att det går över..

    Sant att man ibland glömmer bort det viktigaste, kombon med mat. Annars tycker jag att det är en av fördelarna med att läsa bloggar. Man får ett helt annat helhetsperspektiv än de revolversnabba noterna som publiceras i diverse tidskrifter.

    Krya på er och jag tror inte att du behöver springa benen av dig. Som tur är verkar inte mogen Rioja vara det roligaste att stoppa i korgen. Får väl inte plats när alla prisvärda boxar ska bärgas ;)..

    SvaraRadera
  3. Jag provade den här i samband med nysläppet och noterade den som riktigt god, oväntat nog.

    Jag brukar ha extremt svårt för dilltonerna hos klassisk rioja. Men i den här fanns bara lite lätt krydda av dill, och mer av klassiska mognadstoner. Och jag håller absolut med om tanniner och syra - klart vitalt vin!

    SvaraRadera
  4. Roligt att höra Fredrik, intressant att vi verkar vara ganska många som har svårt för de där dilltonerna.

    Mvh David

    SvaraRadera