Sidor

måndag 7 februari 2011

Quara Reserva Malbec 2008. Det är vår i luften..

Höstnyhet som gör sig lika bra till sommaren.
Helgen var precis så där härligt lugn som man kan förvänta sig efter en vecka där vår sammanlagda arbetsinsats prickade 120%. Kanske inte så mycket någon tänker, men det krävde ändå en del logistik som vi tidigare varit förskonade från.

Korvgrillning hos svärföräldrarna och tillhörande solsken gjorde inte helgen sämre, ibland är det gött att leva. Synd bara att lillkisen har sprungit in i ett moln av snor och andra sovstörande element. Ok min kära har också blivit sjuk, men eftersom hon varken är man eller en kärring så märks det inte så värst. Nog för att hon frustade som en brunstig hingst när vi tog en promenad, som jag ville förskona henne ifrån, men annars spelar hon läskigt oberörd.

Dags för mig att ge doftsinnet en dust innan den förmodade sjukdomen traskar vidare.
Inte allt för ofta som jag lägger större notis vid färgen på ett vin, men detta mustigt mörkt, ogenomträngligt och nästan lite vulgär.


Doften är desto mer tillgänglig, mörk choklad, mocca balanseras upp av en gedigen mörk röd frukt. Överlag känns det balanserat, generöst pågränsen till vad mitt sinne för mustigfathantering klarar av men jag kan ändå konstatera att det är välgjort. En kvalitativ, gedigen känsla som känns finlemmad i all ungfrukt. 


Smken är fyllig, med en småstram syrlig kännsla, generöst med gott om mörk packad frukt tillsammans med tillbehörande fattoner, ändå hyfsat balanserat i all prakt och knappt kännbara tanniner som dock ger ett torrt avtryck i det hyfsat långa plommon och ekbetonade slutet.


Det här var inställsamt utan att för den delen tappa allt för mycket skärpa. Ett bra vin med ett gediget uttryck som inte riktigt letar sig hela vägen in och berör men som absolut inte skulle skämma bort sig i ett grillat sällskap eller bara som sällskap för den delen. (86-87p)

Tills nästa gång. Börjar bli dags att utforska det lokala grillvinsbeståndet...

1 kommentar:

  1. Helt rätt, nu ska snart grillvinerna vaskas fram. Detta kommer kräva några bloggposter innan grillen är på plats.

    Själv har jag några viner som ligger på väntlistan att prova inför säsongen. Chilenska Viu Manent Secreto. Finns på BS för 99:-. De som ligger i röret för test är druvorna Carmenere och Malbec. Malbecen fick 91 pinnar av RP tror jag!

    SvaraRadera