Sidor

torsdag 23 juni 2011

Ioppa Ghemme Bricco Balsina 2004 vs Santa Fé 2004. Happy midsommar allihop..

Dubbelt Ioppa, dubbelt så gott.
Umf ibland blir inte saker och ting som man tänkt. Frun skulle åka iväg och få några nätters ostörd sömn. Ostörd och ostörd, hem till relativt nyförlöst vän men ingen tvååring som kommer hasande mitt i natten eller ettåring som vaknar fem vardag som helg.

För min del hade jag laddat för några dagars egenfajtande barnvård med tillhörande kvällsaktivitet. Tanken var att öppna två vinflaskor jämföra dessa mot varandra under högst vetenskapliga former flera kvällar i rad och dokumentera mina iakttagelser. Allt i ensamhetenssken och med precision som egentid kräver och medger.  Inte så att jag sörjer fruns ickebortvarande tvärt om, det är härligt att ha henne hemma. Vinflaskorna öppnade jag ändå.

Jag nappade, i likhet med många andra, på ett av Carlos många fyndbeten tidigare i vintras. 12 flaskor Ghemme normale 2004 för runt hundringen när man beställde tolv flarror. Eftersom vintern var onödigt bister blev flaskorna kvar i Hollte, i alla fall trodde jag det. När de sedermera skulle forslas hem var de slut! Färdigbetalda och förväntade, vad gör då herr Carlo? Jo han erbjuder vingårdsbetecknade Bricco Balsina 2004 och Santa Fé 2004 för samma peng. Chantilt minst sagt och jag tackar och tar emot.

Provning när den är som bäst.
Dag 1
Båda vinerna bjuder upp till omedelbar dans, Briccon är mörkare och mer komplex och Santa Fén är sötare och mer rödbärig. Att det rör sig om liknande ursprung råder det ingen tvekan om men samtidigt så är det stor skillnad de båda emellan. I smaken visar Briccon musklerna på allvar med både en härligt rödmurrig frukt och läder, mocca komplexitet. Hela uttrycket utstrålar kraft från den mörkare sidan. Tanninerna är riktigt på hugget och lämnar nog ingen munhåla oberörd. Santa Fén däremot är slankare, blommigare och något mindre komplex. Tanninerna är minst sagt kännbara men inte alls lika råbarkade som hos Briccon. Eftersmakerna tävlar i kapp och båda håller ut i en lång torr stil. 

Dag 2
Det är väldigt roligt att jämföra två så pass lika viner under samma omständigheter och mot varandra. Sammhörigheten råder det inget tvivel om, inte heller att det rör sig om två olika viner. Sant Fe bjuder fortfarande på en ljusare uppenbarelse, samstämd med söta solmogna körsbär, lite mandlar, läder och eteriska topptoner som skickar iväg varje cell till det italienska lustcentrat. Briccon är mer komplex med jord och lite förmultnad utan att för den delen tappa frukten. Topptonerna av Italiensk härkomst finns här också.


I smaken är det samma melodi, den mindre krävande Santa Fe mot den mer burdusa och tanninstinna Briccon. I dag finns det hela spektrat från skir frukt till mörkaste jord, båda vinerna spelar i en egen liga men där Briccon ändå visar att det är han som är störst, bäst och vackrast.


Eftersmaken är som en torr, len karamell av körsbärskärnor, lite salmiak och bittermandel. Damn I like, båda vinerna visar upp charm, värme och egenhet och allt detta i en Italiensk avhållsam men ändå varm kram. Känns som att det finns mer att hämta här.

Dag 3
Uttrycken är mer sammstämmiga, det är helt enkelt svårare att tyda vilket vin det är i vilket glas. Tanninerna börjar kännas mer hanterbara och nu njuter jag båda glasen utan något tillbehör som stör.

Dag 4
Nu så, tanninerna är nedanför anklarna och glasen börjar bli härligt grummliga. Doften står som en kvast ur glasen och det mörka murriga slingrar ikapp med bibehållen frukt. Sa jag att smaken är fantastiskt följsam med njutning i varje skrymsle i munnen. Nu vet jag vad jag ska göra med resterande flaskor, spara. Det här vill jag njuta av i all dess tänkta prakt, ska vi säga att nästa titt blir om två kanske tre år.

Det är så här vin ska smaka, åtminstone enligt mig. Frun var inte lika imponerad utan tyckte att det var lite tunt. Men för mig stannar nog Briccon på modiga 92-93p och Santa Fén på solida 91-92p. Sa jag att det finns tillräckligt kvar för att njuta några kvällar till.
Källarskatter
Tills nästa gång. Undrar vad jag ska bjuda familjen på i midsommar?...

4 kommentarer:

  1. Detsamma, glad midsommar! :-) Ha det så gott!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Mycket trevlig läsning. Bra jobbat med två viner under fyra dagar. Jag klarade bara ett under tre dagar.
    Ha en riktigt trevlig midsommar!!

    JC

    SvaraRadera
  3. @Ulf, tack det samma. Hoppas att du inte behöver se en deklaration på ett tag ;)

    @JC, tack jag gör mitt bästa. Bra jobbat med tre dar också, skulle inte tacka ner till en av de fem resterande flaskorna ;)

    Glad midsommar på dig med..

    SvaraRadera
  4. Tack för rapporten! Jag hade börjat fundera på att öppna de här vinerna men det låter som om att det kan löna sig att vänta ett tag till.

    SvaraRadera