Sidor

söndag 20 maj 2012

Golser Pinot Noir Selektion 2008. Varit på Vimmel i Vimmerby fast utan WWW..

Rastplats, med tillhörande leksaker
Vem har sagt att det ska vara lugnt på semestern? Efter några dagars full fart på leklandet Astrid Lindgrens Värld kom vi hem till, en redigt överfull tvättsäck, dammsugning, gräsklippning x2 och storkok. Tacka vet jag ordinär arbetsvecka.

Väl hemkommen efter några intesiva dagar med Pippi, Emil, Madicken, Kajsa och alla de andra ur vimmerbymästarinnans repertoar för att inte tala om all färdiglagad mat som stundom glänst men mestadels varit flottigt, salt och resvänligt kändes det som att jag behöver rensa gom och sinne.

Wifi, varmfrukost?
Men innan, vet inte när det hände senast men ett hotell utan Wi -Fi var ett tag sedan. -Du kan sitta här i lobbyn, där finns det mottagning. Seriöst! Hur svårt ska det vara att placera ut en, eller två extra antennprydda små varelser? Det, plus att ingen varm frukost fanns att finna, kostade både en och två stjärnor i min bok, lägg till att det dessutom var ett av sentidens dyraste övernattningar och jag borde vara mindre än nöjd.

Faast, det är klart. Vi var där för vimlet i Vimmerby och det fick vi med råge. Riktigt proffsigt rakt igenom, från miniatyrlandskap, skådespel till vällagad lunch och saltade priser. Jag är mer än nöjd och återkommer säkerligen, vare sig jag vill eller ej. Om två år kanske, 2, 4 och 6 är låter väl som en handfull? Eller??

Guld till Österrike
Tillbaka till munrensaren, valet stod mellan Österrikisk Pinot och naturlig beaujolais. Jag valde det förstnämnda. Golser Pinot Noir Selektion 2008 (varuprov, finns för 95 kr plus frakt hos Handlavin.se) kändes som något man kunde ta källarsvalt direkt vid hemkomst.

Jorå, inget snack om saken. Doften är kraftfull på bästa pinotmaneér. Ni vet inte alls speciellt kraftfull men ändå näsutfyllande så det hete duga. Gott om mörka bär, småjästa vinbär, lite järn och något smått fömultnat.

Munkänslan är precis som jag ville ha det, slank med pigg uppåttjackssyra, gott om nästan mogna bär, både röda, någon mörkare sort och en stabil grund med något läderartigt och ett mörkare träslag. Avslutet stramas upp bra rejält av både en pikant beska men även mikroskopiska uttorkande tanniner.

Eftersmaken är bärig, bra lång, mörkbetonad och uppiggande. (86-87p)

Jotack, det här sköljde borde det sista resdammet. Slank, smått krävande, personlig med en pikant bitterhet och bra tyck i frukt. För att vara en "lågpris" Pinot är jag grymt nöjd. Kan inte komma på något på Bolis i samma prisklass som presterar bättre.

Pinot kan komma i många nyanser
Tills nästa gång. Utan ett par grymma päron hade vi varit fruktlösa, Tack!...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar