Sidor

torsdag 29 november 2012

Herrenhof Weiss 2011, Le Saucisson Sec o Gruyère. Tänk va lite som behövs..

Ett inspirerade glas
Inspirationen har varit dalande och jobbet tagit allt större tuggor av tid och tanke. Möjligen kan den stundande hysteriska högtiden också ha en påverkan, nästa år ska jag börja planera, strukturera och spara 25:e december, i år alltså. Däremot fick lusten en puff i rätt riktning när jag äntrar hemmet och tre lådor österrikiskt står innanför dörren. Bara att sprätta och prova, släng fram en schyst korv och gammal ost så har du en helkväll. Eller som postkillen så, -det här borde väll ändå räcka fram till jul, han skulle bara veta..

Herrens vin ikväll
Herrenhof Buchertberg Weiss 2011 (varuprov, finns hos handlavin.se för 209 kr) har en fräsch fruktig doft med tropiska frukter, en fetare ton, lite vanilj och en aning krydda. Det är en personlig ekfatsskvallrande sniff som landar riktigt lätt, snyggt, balanserat och inbjudande. I munnen beter det sig något märkligt, första känns det åt det medelfylliga hållet, fetare tropisk frukt, aningen vanlij och honung sedan stramas det upp med syra och krydda. Helheten blir på något sätt både fylligt, stramt och eget på en och samma gång. Eftersmaken är riktigt lång, fruktstram, aningen fet och småkryddig. (88-89p)

Det här är inget jag i vanliga fall skulle köpa, fatlagringen och mixen av alla druvor skulle skrämma bort mig. Jag borde såklart veta bättre, trots att jag först pendlar mellan nja och ja blir jag fullständigt övertygad när temp och tid gör sitt, vilket härligt vin. Välbyggt, personligt, lent och supercharmigt, tack för det.

Rediga skivor ska det vara
Till grottlagrad gruyère och den grymt goda Le Saucisson Sec från Franska Matkomaniet känner jag att inspirationen flödar, orkar till och med ta en liten skvätt till. Ja just, höll på att glömma. Se till att slå upp i rediga kupor och låt vinet smyga upp mot 13-14 grader, är klart bäst så.

Tills nästa gång. Tror att det behövs lite inspiration ikväll också...

7 kommentarer:

  1. Svar
    1. Haha, I wish! Ne merparten är egensponsrat ;)

      Radera
  2. Härliga bilder som vanligt David. Intressant vin, vad har man kört ner för druvor i detta? Och så de där glasen, attans vad snygga de är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack rs! Jadu säg det, ska tydligen vara en blandning på 30! olika sorter. Glasen är grymt snygga, för att inte tala om att jag hittat ett nytt favvoglas för fatade vita.

      Radera
  3. 30 druvor?! Låter helt galet ju. Skulle vara kul att ha med på en provning känns det som - "hitta så många druvor som möjligt i detta vin", typ. Misstänker att det är en hel del inhemska och ganska okända druvsorter här. Funderar på att köpa ett par glas av Bordeauxkupan resp burgundykupan till att börja med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, lite galet är det allt, men gott. Så fort plånboken tillåter lite egenköp kommer jag att fylla på med fler Burgundykupor, härlig storlek på de rackarna. :)

      Radera
    2. Jag tror att det här vinet är vad man kallar en Gemichter Satz: http://www.wien.info/en/shopping-wining-dining/wine/gemischter-satz-awarded och det krävs en mycket skicklig källarmästare för att få ett bra resultat. Man skördar druvorna vid exakt samma tillfälle vilket gör att det är många olika syrehalter etc i druvorna. Personligen är jag imponerad av resultatet på denna och det märks att man haft störst procent Pinot Blanc,Sauvignon Blanc och Pinot Gris tillsammans med alla de andra druvsorterna.

      Mvh

      Peder

      Radera