Sidor

söndag 7 april 2013

Tenuta Grillo Monferrato Tornasole 2004. Storkok hela dan..

Tenuta Grillo Tornasole 2004
Inte ofta jag köper pluralis av ett vin osett, men när det frestas med 100% italiensk merlot från 2004 som tydligen inte nått sin peak för under 200 kr då kan jag inte stå emot. Och tur var väl det, får tacka ostkillen för rekommendation och framförallt att han hjälper till att ta in viner som dessa till Svedala, några av de andra jag testat gick inte av för hackor heller.    

Tenuta Grillo Monferrato Tornasole 2004 har en urskön doft med tydliga baroloblinkningar, mörk röd frukt, balsamicovinäger, jord, lite multnande löv och se där klev vi även in på bonnagården en sväng. Jag har tjatat om det förut men oj vad tjusad jag blir när doften har fått en kyss av mognad och extra härligt är när det formligen virvlar av komplexare toner. Mumma.

I munnen beter det sig också som en fullmatad piemontansk ädling, gott om mörk mustig frukt, kompott på plommon och körsbär, underveg, läder, lite skitagare drag även här men framförallt piggt och ganska rejält utmanande tanniner som bliver in direkt och visar vart skåpet ska stå. Till en början känns det som att tugga på en vindruvssjälk men sedan rundas det av och blir snarare som att få en och annan kärna när man tuggar i sig vindruvor. Eftersmaken är låång, saftigt torr och helt befriad från klumpigt trä men har fått med sig lite läder och jord från doft och smak. (91-92p)

Jag är helsåld, det övergår mitt förstånd att detta är 100% Merlot!?! Inte för att jag har något emot druvan men det här smakar tamigtusan precis som en bättre nebbioloskapelse. Ok att det är en rundare mustig mörk frukt men ändå. Hursom, spelar ingen roll vad det är, bara att tacka och ta emot när det smakar gott. Hundrasextioniopix innan annat tjafs är inget annat än hänförande bra för en autentisk, krävande och framförallt mersmakande italienare. Men hallå! Var är risotton, de confiterade anklåren och slösaktigt mycket parmessan när jag behöver det som bäst. Äsch, får väl duga med vildsvinssalami, hårdost och mustigtsyrlig körsbärsmarmelad.

Triss i Tornasole
Tills nästa gång. Imorgon kör vi igång igen...  

4 kommentarer:

  1. Jag tror det här är din bästa post ever :)
    Jag blev ju som sagt lite sugen sedan du annonserat vad som skulle knäckas och tja, det är precis som du beskriver det. Oerhört bra och jag fattar inte att det kan handla om en oekad Merlot som bjuder upp som om den vore bästa murriga Barolon..

    Känns ju heller inte jobbigt att Dolcetton och Barberan återstår att prova från producenten :)


    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag visste väl att du skulle gilla och hålla med. Ska erkänna att jag tog en och annan inspirerande strof från vårt samtal, inte desto mindre sant för den delen. ;)

      Fortfarande stunned and amazed.

      Meeen det finns inte i shoppen va? För att inte tala om Pecoraneran, korkskruven rycker i lådan :)

      Radera
  2. Jepp, det är en spännande samling viner han tillverkar dennadär Guido! De andra vinerna är slut för säsongen, årgång 2005 Barbeta väntar i fat och Dolcetton är säkert på G också... Han är lite som Roagna - vi får mogna viner direkt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och det tackar vi verkligen inte nej till. Däremot undrar jag hur han kan hålla så pass låga priser när han lagrar så länge och selekterar så pass hårt, ibland undrar jag hur de där italienarna fungerar..

      Nästa, ok första, gången jag åker till Italien får det bli ett besök, eller hur ;)

      Radera