Sidor

söndag 21 juli 2013

Körsbärssylt m mörk choklad. Det var på tiden..

Antingen har jag världens flyt eller så är det inte ens hälften så svårt att göra sylt som jag trodde innan jag blev med trädgård. Fram med lite bär, lite tålamod, en skvätt socker, smaksätt med vad som finns i skafferi eller barskåp och volá, egengjord sylt. Ok, om du inte är så noga med sockermängd, syltsocker eller rent av konserveringsmedel gör du bäst i att frysa sylten och tro inte att alla bär du har i famnen blir mängder av sylt, nej några små fjuttiga burkar brukar det bli för mig. Fast helt ärligt tar jag gärna det, har ändå inte plats i matkällaren för sådana trivialiteter som sylt, där ligger ju vinet. Och sylt äts ändå inte i mängder här hemma, snarast som smaksättare, där den gör ett förträffligt jobb.

Körsbärssylt med mörk choklad
Nu står vårt stora körsbärsträd i bär, tyvärr är fåglarna aningen snabbare och framförallt effektivare än jag men lite hamnade i kastrullen. Eftersom bären är söta i sig och jag dessutom tänkte ha i lite mörk choklad blev det bara en skvätt socker. Koka ihop, smaka av och skjuts in i frysen. Om ni har vägarna förbi kanske ni kan få smaka med en bit übermastig chokladkaka och lätt vispad grädde, fråga Ulf om ni inte tror mig, när jag säger att det är bland det bättre som finns i sötväg. Förutom en och annan sent skördad riesling då förstås.

Tills nästa gång. Tänka att lilla jag ska till Italien, det är stort, mycket stort...

Pst. Känner så här i efterhand att både inlägg och framförallt bilder är inspirerade av allas var matfotoartist Helena, vissa är helt enkelt lite grymmare bakom kameran än andra.

1 kommentar:

  1. Ah, den var to die for! :-) Ha så trevligt i stövellandet! /Ulf

    SvaraRadera