Sidor

söndag 27 oktober 2013

Pizza på sten. En låång söndag..

Pizza, svenssonstyle
En liten paus i allt bubbel, tänk att det skulle var så lätt att kränga grymma pizzor. Hemligheten stavas baksten, stort tack för det familjen! Slängde ut en förfrågan på ansiktsboken om bra degrecept, fick flera bra förslag, tack Frederic och Fredrik, fastnade för Jamie Olivers variant, såg så pass enkelt ut att till och med jag som är bakanalfabet skulle klara det. Och jo, efter att första degen hamnade på golvet, gjorde för litet hål i mjölhögen så lyckades jag få till en ok deg som barnen kunde baka ut. På med lite ostslattar, mozzarella är ett måste, lite salami och en färdig tomatsås, allt för enkelhetens skull. Ugnen på högsta temp, se till att stenen får ligga och gosa så att den får samma temp som resten av ugnen. Bakspade och bakplåtspapper är att föredra. Resultatet blev något i hästväg, frasiga, tunna och precis perfekt balans mellan deg och fyllning. Nybörjartur, misstänker det även om jag tror att det är svårt att misslyckas. Kul som attan var det i alla fall och barnen åt lika glupskt som om det vore hämtat från pizzerian på hörnet, bara det är betyg gott nog.

Tills nästa gång. Det här med tid alltså...

Farina Tipo "00"
Pst. Jamie, jepp jag och Jamie är på förnamnsbasis, rekommenderar Tipo "00" flour. Då kan ju inte jag vara sämre och rekommendera något annat, otroligt finmalen och resultatet bli sprödare och fluffigare än med annat provat mjöl, molto bene! Köper mitt mjöl här, direkt från "min" italienska pusher.

4 kommentarer:

  1. Pizza är trevligt! Speciellt när man kan labba och lägga på lite lyxigare ingredienser! Trevliga bilder som alltid! Tipomjölet måste jag testa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, super trevligt! Tack o bock för beröm, prova att göra focaccia på mjölet, aldrig varit med om maken till luftigt bröd :)

      Hade riktigt gott /David

      Radera
  2. Mumsigt med hemmagjord pizza:)
    Nu har jag recept med vaniljpulver på bloggen:)
    Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja se där, det där måste jag prova. Tack :)

      Radera