Sidor

onsdag 19 februari 2014

Brunello di Montalcino Fattoi 2008. Ingen dag den andra lik..

Brunello di Montalcino Fattoi 2008

Jag tror att man måste vara vinnörd själv för att verkligen förstå vad trevligt det är när någon av de nära och kära köper vin åt en. Till skillnad från vad vissa tror är det varken svårt, konstigt eller händer särskilt ofta. Så när jag minst anar står jag plötsligt med en okänd Brunello i handen. Tack hjärtat, du kan konsten att överraska en make på kärlekskommersialismens största dag.

Brunello di Montalcino Fattoi 2008 (nr 3097, 201 kr) torde vara en av Sveriges billigaste och lätt tillgängligaste Brunellos. Men låt dig inte avskräckas av det, firman har varit i familjens ägor i generationer, vinet i fråga får ligga 4 år innan försäljning, varav två år på fat. En snabb koll på wine-searcher visar att vinet är bra mycket dyrare ute på den fria marknaden. Varav inget egentligen säger något om hur vinet smakar, lika bra att testa själv.

Ahh, vällust ända in i benmärken, mörk härligt följsam frukt, balanserat, välkomnande och med precis mycket italienskt klister/lösningsmedel på toppen. Följer precis samma spår i munnen, allt sitter på precis rätt plats, varmt, välkomnande, stort utan att vara burdust, ek utan att vara ett monster, mjuka tanniner som torkar upp svalget på ett föredömligt sätt och en eftersmak med precis rätt dos körsbärskärnor för att inte verka allt för generöst eller snipigt.

Direkt tillgänglig, välgjord, välkammad med precis så mycket l'italiano för att känna sig välkommen men inte påflugen. Struktur och uttryck formligen hojtar merköp, om du är lagt åt det hållet. Ikväll nöjer jag mig med en stor kupa och ett stort leende på läpparna. Ok, jag köper mer, sådetså.

Tills nästa gång. Eller hur är det egentligen?...

3 kommentarer:

  1. Stor kupa och stort leende! Sämre kan man ha! :) Ska se vad jag kan göra åt mitt köpstopp, verkar vara ett schysst vin... Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, verkar ha missat din kommentar. Men nej, sämre kan man ha det ;) Äsch skit i köpstopp, stanna på ditt lokala bolis och ryck en i farten, då drabbar det ingen budget, har jag hört ;)

      Radera
  2. Frestare där! ;-) Hm, ska se vad jag kan göra!

    SvaraRadera