Sidor

torsdag 12 juni 2014

Fox Creek Short Row Shiraz 2010..



Fox Creek Short Row Shiraz 2010
Olivträd, eukalyptusträd, fåglar som äter upp skadeinsekter, luftig plantering av rankor med vind och sol som bästa skydd mot skadedjur, ständig kontroll av fuktighet i marken för rätt dosering av det värdefulla vattnet. Vet inte om jag vill romantisera bilden men jag vill gilla Fox Creek. Short Row Shiraz är nämligen ett vin jag vill kunna köpa igen, igen och igen med gott samvete. Det finns något svalt och lättsamt i all mustig frukt, större syskonet Reserve har såklart mer av allt men som ung, har ännu inte provat någon med ålder, drar Short Row helt klart längsta stået. Short Row 2010 (nr 6145, 154 kr, nu är det årgång 2011 som gäller) är som vanligt en fröjd, full med mustig frukt, ekfatstoner men med den där svalare lättare följsamheten som gör att det landar med båda fötterna helt rätt i min mylla.

Tyvärr kan jag inte återge det ytterst trevliga samtalet med Scott Zrna, chefsvinmakare på Fox Creek, som jag fick tillfälle att åtnjuta på Mitt Kök mässan 2013. Tekniskt krångel har satt käppar i hjulet för det, men det jag minns mest, förutom en portfölj som satt riktigt fint, var hur sympatisk och lättsamt mötet var, stora likheter med hans vin med andra ord.

Tills nästa gång. Frun ger äntligen tummen upp...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar