Sidor

söndag 11 januari 2015

Saint Jean du Barroux Ventoux l'Argile 2010..


Svalt, elegant, kraftfull och ungfruktig. Det är något smått magiskt med den rena mörka frukten, det smått florala och sydfranska småflörtiga som samsas i doften. Att det är rediga doningar råder det inget tvivel om. I munnen är det sömlöst, det ligger en urkraft och lurar som inte riktigt är förlöst. Otroligt bra struktur och vilken balans, mörk frukt och ett torrt ganska utmanande avslut som mynnar ut i en lång stramfruktig eftersmak.

Med tanke på kraft, struktur och syra är det ett säkert matsällskap, ska man dricka i dagsläget rekommenderas bra med luft även om jag ska medge att det var häftigt direkt vid plopp också. Om du vill läsa mer om mannen bakom de ekologiskt certifierade vinerna från Saint Jean du Barroux, ja om vinerna också, rekommenderar jag en titt hos UppkorkatMagnus. Behöver jag säga att jag bunkrar upp med Saint Jean du Barroux Ventoux l'Argile 2010 (nr 71069, 203 kr) . Frågan är bara om jag har tillräckligt med karaktär för att spara, för det här var försvinnande gott redan i dagsläget.

Tills nästa gång. Snö, grönt, snööö...

Pst. Såklart är det fler som smakat och gillat.   

1 kommentar:

  1. Härligt att läsa ännu en hyllning till Saint Jean du Barroux. Jag hade förmånen att få träffa Philippe Gimel, mannen bakom Saint Jean du Barroux, förra året när han besökte Ängelholm och smaka igenom hans sortiment. Genomgående hög klass på grejorna där.
    Har du läst det långa reportaget hos Finare Vinare? Om inte så är det verkligen värt det.
    Det är skrivet 20140511.

    Ha det gött!

    SvaraRadera