Sidor

söndag 22 maj 2016

Remi Dufaitre Premices 2014

Det finns och ska finnas vin för alla smaker. Det viktigaste är att hitta din sweetspot. Kanske, bara kanske, har du turen att gilla mycket. Jag gillar mycket. Allt från knastertorr Champagne, slösaktig Napa Cab till fokuserad Bourgogne. Tyvärr blir det inte mycket av sistnämnda. Men sen finns det en sak som jag älskar. Skitig, flörtig och direkt Beaujolais. Naturlig kanske någon skulle säga, underbar säger jag. Av en händelse, tack Magnus, kom jag över en blandlåda från Winetrade.

Remi Dufaitre Premices 2014 doftar frukt och skit. Ja bra skit alltså. Den sorten som leder tankarna till jord och bondgård. Smaken är alldeles underbart rättfram, alldeles för lättdrycken och alldeles för sällsynt på ditt närmaste bolag. Vi kan absolut snacka mineralitet, den sorten som känns lite salt, aningen stenig men i sammanhanget är det överflödigt att snacka. Nej, källarsval, alltså 9! grader finns det en nerv och kittlande känsla som stannar kvar den korta stund drycken finns kvar i glaset. Och då har jag ändå fyllt mitt litersglas generöst. Sa jag att det finns fem flaskor kvar, i alla fall ett litet tag till.

Tills nästa gång. Jag säger inget om vad lådan heter, jag ska hinna beställa en till först...

2 kommentarer:

  1. Kul att se ny text på bloggen. Har själv spanat in denna låda. Inte beställt än pga det berömda köpstoppet alla drabbas av. Beaujolais är dock (ofta) så grymt gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack, ska försöka att producera lite mer framöver. En grymt bra låda, köpstopp till trots ;)

      Radera